پنجشنبه 10 خرداد 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)

ناباروری چیست؟
ناباروری به حالتی گفته می شود که شما به مدت شش ماه تا یک سال «بسته به سن شما» به صورت محافظت نشده ارتباط جنسی داشته باشید ولی حامله نشوید.در واقع علامت اصلی ناباروری همان حامله نشدن هست وممکن هست شما اضافه بر این علامت هیچ گونه علامت یا علائم دیگری را دیدن نکنید.

 

 

  علائم ناباروری به علل ناباروری وابسته است. شمار زیادی از شرایط پزشکی و سلامتی می توانند حامله شدن را مشکل کنند. گرچه در برخی موارد هیچگونه خاطر مشخصی برای ناباروری فرد تشخیص داده نمیشود.

 

 

علل ناباروری در زنان

۱» اضطراب در تخمک گذاری
اضطراب در تخمک گذاری، خاطر زیاد ناباروری در زنان هست. به طوری که ۳۹% علل ناباروری زنان مربوط به این مسئله هست. فاقد عمل تخمک گذاری لقاح انجام نمی شود و بنابراین زن حامله نمی شود. بعضی از زن ها ممکن هست تخمک گذاری نکنند و یا به طور نامنظم و کم تخمک گذاری کنند و بنابراین ممکن هست

 

یا عادت ماهیانه نداشته باشند و یا عادت ماهیانه آنها کم و نامنظم باشد و حتی بعضی بانو ها با آنکه دارای عادت ماهیانه منظم میباشند، دارای اضطراب در تخمک گذاری میباشند.

 

۲» اضطراب در لوله های رحمی
در بعضی زنان، لوله های رحمی به طور کامل و یا ناقص بسته هست. در نتیجه اسپرم به تخمک نمی رسد. بسته بودن لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت، آندومتریوز و یا چسبندگی هایی پس ازعمل جراحی باشد. همچنین ممکن هست این لوله ها پس از یک حاملگی خارج رحمی بسته شوند.

 

در کشورهای در حال گسترش نسبت به کشورهای توسه یافته به خاطر شیوع بیماری های عفونی دستگاه تولیدمثلی، میزان اضطراب در لوله های رحمی بیشتر هست. به طور کلی ۳۰% علل ناباروری زن ها مربوط به اضطراب در لوله های رحمی هست .

 

۳» آندومتریوز
آندومتریوز، حالتی هست که در آن سنگفرش رحم «آندومتر» رشد می کند و از رحم هم فراتر می رود و لوله های رحمی را نیز می پوشاند و حتی آنها را می بندد و در عمل تخمک گذاری اضطراب به وجودمی آورد. آندومتریوز خاطر ۱۳% موارد ناباروری هست و حدود ۷۰% زنان دارای آندومتریوز، نابارور میباشند.

 

۴» اضطراب درگردن رحم یا رحم
ناهنجاری های گردن رحم می تواند سبب ناباروری شود که از آن جمله می توان به مشکلات مربوط به ساختمان بدن، عفونت های گردن و رحم و یا کیفیت نامناسب ترشحات رحم اشاره کرد. از طرفی تومورهای بدخیم رحم و یا بعضی جای زخم های موجود در دیواره رحم مسبب ناباروری هست.

 

۵» مشکلات دستگاه ایمنی بدن
مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک نقش مهمی در ایجاد ناباروری دارند. تشخیص و درمان اینگونه بیماران مشکل هست. در بعضی بانو ها، علیه اسپرم مرد ماده ای بنام آنتی بادی ترشح می شود که اسپرم ها را از بین می برد و یا آنها را غیرفعال می کند و یا حتی سبب سقط خود به خود در بعضی از آبستنی ها می شود.

 

بعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله های خروج اسپرم «دفران، اپیدیدیم» سبب ناباروری در مردان می شود

 

۱» اختلالات مربوط به اسپرم
به طور طبیعی، در بیضه مرد اسپرم تولید می شود و به هنگام انزال از وی خارج می شود. اگر در موارد زیر اختلالی باشد، شانس لقاح کم شده و مرد نابارور محسوب می شود

 

• شمار کم اسپرم
• عدم بلوغ اسپرم
• شکل غیرطبیعی اسپرم
• عدم توانایی حرکت مناسب اسپرم

 

عواملی که بر شمار، شکل، بلوغ و حرکت اسپرم تأثیر منفی دارند عبارتند از:

بیماری های عفونی: بیماری های عفونی با شرایط التهابی نظیر بیماری اوریون سبب عفونت مجاری تناسلی یا التهاب و از بین رفتن بیضه ها در مرد می شوند. حدود ۲۵% مردانی که بعد از بلوغ دچار اوریون می شوند نابارور می شوند.

 

اختلالات هورمونی : اختلالات هورمونی سبب حدود ۵-۲% مشکلات ناباروری در مردان می شود. تولید نامناسب هورمون های FSH و LH بر تولید هورمون مردانگی یا تستوسترون و تولید اسپرم تأثیر دارند.

 

مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن : در بدن بعضی مردان علیه اسپرم خودشان ماده ای به اسم آنتی بادی تولید می شود که سبب کاهش حرکت اسپرم یا به هم چسبیدن آنها می شود.

 

۲» ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن
بعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله های خروج اسپرم «دفران، اپیدیدیم» سبب ناباروری در مردان می شود . بسته شدن لوله های خروج اسپرم می تواند به علل مادرزادی، نقص ژنتیکی، عفونت ها یا التهاب های دستگاه ادراری – تناسلی باشد. گرچه جای جراحی های قبلی نیز می تواند این لوله ها را ببندند.

 

از جمله عوامل دیگر ناباروری در مردان واریکوسل هست. در این حالت رگهای درون کیسه بیضه متسع می شود و کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

 

علل ناباروری ژنتیکی

علل ناباروری اعم از دشواری های هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی «تخمک و اسپرم» همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای نمونه استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد همگی هر چند کوچک می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژنهای خاص در انسان و مدلهای آزمایشگاهی تا اندازه ای تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را پدیدار ساخته اند.

 

برخی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که برخی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای نمونه جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان هست و سندروم ترنر که در آن مریض فقط دارای کروموزوم جنسی X هست تنها مختص زنان هست.

 

عوامل دیگری نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس نیز می تواند عامل ناباروری در مردان باشد

 

دکتر برای بهبود باروری شما پس از شناسایی خاطر ناباروری با یکی از روش هایی که در زیر بیان میکنیم، اقدام میکند، این روشها شامل:

آیا می دانید مهمترین علت های ناباروری زنان و مردان چیست

 

♦ جراحی، برای نمونه در مواقعی که واریکوسل خاطر مریضی هست.
♦ درمان کردن عفونت.
♦ درمان کردن دشواری های فرد در ارتباط جنسی.
♦ درمان هورمونی و دارویی.
♦ بهره گیری از فن آوری کمک باروری.

 

برخی اوقات با همۀ تلاش ها درمان ممکن نبوده، در این شرایط دکتر با مریض و همسرش برای راه های جایگزین همچون دریافت اسپرم از دیگران و یا به فرزندی پذیرفتن یک طفل مشورت می نماید.

 

درمان های خانگی برای ناباروری
چندین روش که میتواند شانس فرزنددار شدن شما را افزایش دهد شامل:

 

– افزایش شمار ارتباط جنسی در دوران تخمک گذاری همسرتان.

– اجتناب از مصرف لوسیون ها در هنگام ارتباط جنسی چرا که ممکن هست سرعت حرکت اسپرم را کم کنند.

– طب جایگزین برای درمان ناباروری

 

تحقیقات در این اساس محدود هست ولی برخی از مکمل ها که ممکن هست باروری را افزایش دهند شامل: ویتامین C، روی، سلنیوم، ویتامین E، ویتامین b12، فولیک اسید، L-کارنیتین،بتا کاروتن .

 

دقت داشته باشید که گذشته از بهره گیری از هر یک از این مکمل ها می بایست با دکتر مشورت نمایید.

 

پیش گیری از ناباروری
خیلی از انواع ناباروری مردان قابل پیش گیری نمی باشند. با این حال با رعایت موارد زیر خطر ناباروری را میتوان کاهش داد. این عوامل شامل:

 

ο سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار
ο ترک مصرف الکل
ο اجتناب از مصرف داروهای غیرقانونی و یا مواد مخدر
ο کاهش وزن
ο اجتناب از وازکتومی
ο کاهش استرس
ο اجتناب از آلوده شدن به مواد سمی و فلزات سنگین

 

عوارض درمان های ناباروری:

حاملگی چند قلویی:
بیشترین و معمول ترین عارضه در درمان با ART ، حاملگی چند قلویی هست. شمار جنین های نگه داشته شده و بالغ شدن انها و نهایتاً تولدشان، تصمیمی هست که توسط زوج ها گرفته میشود. چنان چه چندین جنین در طی لقاح به وجود آمده باشند، برداشت یک یا چند تا از آنها امکان پذیر هست «کاهش بارداری چندقلویی». بدین ترتیب احتمال بقا برای جنین های باقی باقیمانده افزایش مییابد.

 

سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان «OHSS»:
در صورت تحریک بیش از اندازه، تخمدان ها بزرگ میشوند و منجر به درد و نفخ می گردند. معمولاً علائم خفیف و متوسط این سندرم نیاز به درمان ندارند و از بین می روند، اگر چه بارداری می تواند بهبودی این علائم را به تاخیر بیندازد. ندرتاً گردهمایی آب در سوراخ شکمی و قفسه سینه باعث تورم شکم و تنگی نفس می شود. این گردهمایی آب می تواند حجم خونی را کاهش داده و فشار خون کاهش یابد.

 

موارد شدید این سندرم نیاز به درمان فوری دارند. زنان جوان و افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک میباشند، نسبت به بقیه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم تحریک بیش از اندازه تخمدان می باشند.

 

خونریزی یا عفونت:
مثل هر فرایند تهاجمی دیگری، در درمان های ناباروری و تکنولوژی های مربوط به آن نیز خطر خونریزی و عفونت وجود دارد.

 

وزن کم هنگام تولد:
بالاترین درصد خطر وزن کم هنگام تولد، مربوط به حاملگی های چند قلویی هست. در حاملگی تک نوزادی نیز بالاترین خطر وزن کم هنگام تولد، مربوط به درمان از طریق ART هست.

 

نارسایی های مادرزادی:
ممکن هست درمان ART با نارسایی های مادرزادی همراه باشد. ولی این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید دارد. اگر می خواهید از این طریق درمانی بهره گیری کنید، بهتر هست بدانید که تا کنون، ART پیروز ترین روش برای درمان ناباروری بوده هست.

 

 

منبع : bishtav.ir

.

 

 

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد