پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

واکس میوه چیست؟

واکس میوه از موم و ترکیبات طبیعی تهیه شده و هیچ خطری برای سلامتی ندارد...

محمدجواد سروش معاون فنی حفظ نباتات سازمان وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با جام جم سرا گفت: واکس زدن میوه‌ها به معنای آغشته کردن میوه‌ها به نوعی پارافین است و هیچ ضرری هم برای بدن ندارد زیرا این پارافین‌ها داخل پرتقال نفوذ نمی‌کند و بیشتر هم برای بازار پسندی و فروش بهتر است و این واکس‌ها به هیچ عنوان سمی نیستند.

 

سروش در پاسخ به این پرسش که در برخی مواقع این واکس‌ها برای میوه‌ای مانند سیب نیز به کار می‌رود و شاید افراد این میوه را بخواهند با پوست میل کنند، ادامه می‌دهد: درباره سیب هم، افراد با شستن میوه می‌توانند واکس پارافین آن میوه را از بین ببرند چون با شست‌وشو این پارافین‌ها از میوه جدا می‌شود.

 

معاون فنی حفظ نباتات سازمان وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که روند واکس زدن میوه‌ها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا صورت می‌پذیرد، توضیح می‌دهد: این واکس‌ها برای حفاظت بیشتر میوه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی‌ها کاربرد دارد.

 

معاون فنی حفظ نباتات سازمان وزارت جهاد کشاورزی گفته تولیدکنندگان که عنوان می‌کنند برخی‌ها با اقداماتی، میوه‌های نرسیده را به میوه رسیده تبدیل می‌کنند، توضیح می‌دهد: این مسئله با استفاده از گاز اتیلن است که در میوه‌های موز، گوجه فرنگی، کیوی و غیره استفاده می‌شود و پاسخگویی به این حیطه با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است.

 

به گزارش فارس، علی محسنی سرپرست امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکید کرد واکس میوه از موم و ترکیبات طبیعی تهیه شده و هیچ خطری برای سلامتی ندارد، گفت: مردم با خیال آسوده محصولات کشاورزی را مصرف کنند.


اما دکتر سیدمرتضی صفوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای با همشهری گفت: میوه‌های وارداتی در کشور مبدأ آغشته به مواد نگهدارنده و سموم می‌شوند، بنابراین پیش از مصرف آنها یا اصولا میوه‌هایی که در داخل کشور نیز تولید می‌شوند و به آنها واکس میوه می‌زنند، باید به دقت میوه‌ها را شست‌وشو داده و ضد‌عفونی کرد. به‌عنوان مثال، پس از واکس زدن به سیب لایه موم مانندی روی این میوه ایجاد می‌شود که حتی اگر با یک کارد یا کاردک تیزی روی پوست سیب را خراش دهیم، میزان موم یا واکس یا مواد چربی که روی آن به‌عنوان مواد نگهدارنده زده‌اند، کاملا محسوس خواهد بود.

 

منبع:

http://www.aftabir.com/news/article/view/2014/12/16/631715

بازنشر:

http://jadoykalamat.ir

 

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

  • آقای مهندس حتما شما هم پرتقال هایی که نارنجی پر رنگ هستن و توشون خرابه رو دیدید. اونوقت می گن واکس آسیبی به بافت میوه وارد نمی کنه.

    پاسخ : اره دقیقا

    خوشبختانه ما درخت پرتقال داریم شکلک

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد