پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

مصرف لبنیات پرچرب یا کم چرب؟

ماجرای پرسروصدای «روغن پالم» که طی دو هفته اخیر و به دنبال واکنش وزیر بهداشت به استفاده از این روغن در برخی محصولات لبنی، رسانه ای شده بود، با اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو که عنوان کرد مردم با خیال راحت محصولات لبنی را مصرف کنند، چون عرضه لبنیات حاوی روغن پالم متوقف شده است، به پایان رسید.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود چراکه درهمین راستا مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور، از برگشت بیش از 50 درصدی فرآورده های لبنی پرچرب همچون شیر و ماست به کارخانجات خبر داد.

محمدرضا اسماعیلی اظهار داشت: سخنان رسانه ای مبنی بر استفاده از روغن پالم به جای چربی حیوانی در ترکیبات ماست و شیر پرچرب که موجب نگرانی وتشویش اذعان عمومی شده بود ، سبب شد بخش عمده محصولات لبنی طی یک هفته اخیر مرجوع و به کارخانجات عودت داده شود.

حال این سوال دراذهان عمومی مطرح شده که عودت محصولات لبنی به کارخانجات موجب نخواهد شد که بار دیگر محصولات برگشتی با ترکیبات و محصولات جدید دیگر وارد بازار شود.

در حالی در تمام یخچال های سوپرمارکت های سطح شهرمحصولات لبنی پر چرب دیده می شود فروشندگان اذعان دارند که دو هفته ای است که فروش این محصولات به صفر رسیده و تاریخ انقضای این محصولات رو به اتمام است.

همچنین به گفته آنها فروش محصولات لبنی پرچرب به ویژه ماست، پنیر و شیر بسیار کاهش یافته و به جای آن فروش محصولات لبنی کم چرب نسبت به گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است اما بازهم دراین میان مردم با اطمینان خرید نمی کنند و در خریدهای خود محتاطانه برخورد می کنند.

در این میان به نظر می رسد اطلاع رسانی شفاف ار نام و برند 9 کارخانه لبنی که از روغن پالم در شیر و لبنیات استفاده کرده اند، لازم باشد تا مردم بتوانند با خیال راحت خریدهای خود را داشته باشند و برخی به جوسازی های خود در فضای اینترنتی خاتمه دهند و همچنین بیش از این فرهنگ مصرف لبنیات به خصوص شیر که آستانه استفاده آن در ایران نصف استناندارد جهانی است، آسیب وارد نشود.

هم اکنون یکی از تبعات اعلام نشدن اسامی کارخانه های متخلف، پیام های غیررسمی است که در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی رواج گرفته و نام بسیاری از برندهای معتبر صنایع لبنی به عنوان شرکت های متخلف اعلام شده که چنین اطلاع رسانی غیررسمی می تواند فضای ذهنی مردم را برای مصرف شیر و لبنیات مخدوش کند.

هرچند طبق تفاهم نامه مشترک سازمان استاندارد و وزارت بهداشت قرار شده تا پایان شهریور روغن پالم در تولید شیر و لبنیات حذف و با کارخانه های متخلف برخورد شود اما هنوز اطمینان خاطر به بازار مصرف بازنگشته چون همچنان به نظر می رسد محصولاتی که تخلف در تولید آنها صورت گرفته در بازار موجود است.

انتظار است برای رفع نگرانی بازار مصرف این محصولات استراتژیک و جلوگیری از زیان اقتصادی تولیدکنندگان اقدامات مناسب در راستای تامین خواسته های مردم انجام شود و محصولات سالم و اطمینان خاطر به سبد خرید مصرف کنندگان بازگردد.

ایرنا

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد