چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 0 توسط 0 نفر)

شاید برخی بگویند چرت زدن در روز نشانی از تنبلی است اما این روزها دلایل علمی متفاوتی ثابت می کند یک خواب کوتاه و در عین حال عمیق می تواند فواید زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد.

اگر در طول روز از کار خسته می شوید و یا اینکه می خواهید زمانی را برای خود باشید بهتر از هر از چند گاهی یک چرت حسابی بزنید. در حالی که تلاش می کنید رئیس خود را برای ایجاد یک زمان مخصوص چرت زدن قانع می کنید در زیر 5 مورد از فواید چرت زدن در یک بعد از ظهر را می خوانید:

1) افزایش انرژی کوتاه مدت
در حالی که افرادی که مخالف چرت زدن هستند معتقدند این کار انسان را سست و کرخت می کند، در واقع یک چرت کوتاه می تواند انرژی و آگاهی شما را افزایش دهد. دفعه بعدی که احساس کردید به یک استراحت سریع نیاز دارید با اطمینان یک چرت کوتاه بزنید. البته در مقابل چرت زدن طولانی تاثیر منفی دارد و شما را ساعت ها گیج می کند. برای جلوگیری از این حالت بین 20 تا 30 دقیقه بخوابید تا بقیه روز را پر از انرژی ادامه دهید.

2) با خستگی بعد از ظهر خداحافظی کنید
افزایش و یا کاهش انرژی کاملا توسط سیستم شیمیایی بدن کنترل می شود. عملکرد فیزیولوژیکی در کنار عادت های خوابی انسان با هم تلفیق می شوند تا برنامه های خوابی ما را کمی متفاوت کنند. با این حال معمولا در اواخر بعدازظهر انرژی انسان افت محسوسی می کند و از طرف دیگر هر چه به عصر نزدیک می شویم تمایل برای خوابیدن افزایش پیدا می کند. در تحقیقی که در مورد چرت زدن انجام شد کافئین و تمرین چرت زدن موثرترین راه های غلبه بر این افت انرژی بعدازظهر هستند.

3) این طبیعت انسان است
انسان در بین معدود پستاندارانی است که چرخه خواب یگانه دارد. ما 24 ساعت را به دو قسمت بیداری و خواب تقسیم می کنیم که این چرخه با 85 درصد پستانداران دیگر متفاوت است. این حیوانات در طول 24 ساعت بارها می خوابند و بیدار می شوند که به این حالت چرخه خواب چندگانه گفته می شود. هنوز مشخص نیست چرخه خواب انسان از ابتدا یگانه بوده یا چندگانه به همین دلیل برخی دانشمندان معتقدند چرت زدن طبیعت انسان است.

4) چرت زدن بهره وری کار را بالا می برد
فایده دیگر چرت زدن این است که بهره وری کار شما را بالا می برد. بسیاری تجربه این را دارند که به صورت مستمر و بدون استراحت کار کرده اند و در اواخر بعدازظهر و عصر بهره وری خود را از دست داده اند. در این زمینه ناسا تحقیقی روی خلبان های خود انجام داده است. گروهی که اجازه چرت زدن پیدا کردند 34 درصد هوشیاری بیشتری در پروازهای بعد از خوابیدن خود داشتند و این در حالی بود که گروهی که نخوابیدند دچار مشکل شدند. تقریبا تمامی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد چرت زدن بعدازظهر باعث می شود روز بهتری داشته باشید.

5) به قلب تان کمک کنید
کورتیزول هورمونی است که بدن انسان وقتی در شرایط استرسی قرار دارد ترشح می کند اما وقتی انسان خواب است بدن ماده ای ترشح می کند که کورتیزول بدن را بالانس می کند. یک مطالعه دیگر نشان می دهد 30 دقیقه چرت زدن سه روز در هفته 37 درصد ریسک فوت ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد. سلامت بزرگترین نعمت است و باید برای حفظ آن از هیچ تلاشی دریغ نکنیم. چرت زدن را فراموش نکنید.
منبع:http://www.aftabir.com/
بازنشر :http://jadoykalamat.ir

مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد