چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

عضویت ورود تالار آرشیو نقشه سایت خانه بذر تبلیغات آگهی تماس با ما

خوش آمدید

به جادوی کلمات ؛ سایت سرگرمی تفریحی خوش آمدید

از خانه بذر | بانک بذرهای کمیاب دیدن فرمائید

(کل 1 توسط 0 نفر)


 زمان و مکان نقش بسزايی در عبادات دارند و همانگونه که برای ورود به اماکن خاص معنوی، نياز به آداب خاصی است، مانند: آداب زيارت آقا علی بن موسی الرضا(عليه السلام) و يا آداب ورود به مسجدالحرام. ورود به ايام خاص نيز آداب خاص خود را دارد، مانند: آداب ايام اعتکاف يا عيد غدير، در اين ميان، ماه مبارک رمضان، به خاطر برجستگی های اين ماه، و اهميت ويژه آن در زندگی و آخرت انسان، دانستن و رعايت آداب ورود به اين ماه، به انسان کمک می کند که، نهايت استفاده را از اين ماه پر برکت ببرد.
 و در مقابل غفلت از اين موضوع(آداب ورود به ماه رمضان) و عدم رعايت آن، ممکن است بهره مندی انسان از اين ماه را کم کرده و يا يک غفلت کوچک، زحمات انسان در اين ماه رحمت الهی را، از بين ببرد.
 ائمه اطهار(عليهم السلام) توصيه های بسيار مفيدی، برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان، فرموده اند.
توبه و استغفار
 عبدالسلام بن صالح هروی، معروف به ابا صلت، می گويد: آخرين جمعه ماه شعبان، شرفياب محضر مبارک حضرت علی بن موس الرضا(عليه السلام) شدم، ايشان فرمودند: اباصلت ! ماه شعبان بيشترش رفته و اين آخرين جمعه آن است، جبران کن در باقيمانده اين ماه کوتاهی های گذشته ات را، فراهم ساز آنچه تو را کمک می کند(در بهره برداری بهتر از اين ماه) و ترک نما آنچه تو را ياری نمی‌دهد. زياد دعا و استغفار کن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه کن، تا در حالی ماه خدا به تو رو آورد که خود را خالص گردانيده ای، امانتی بر گردنت نباشد مگر آن که ادا کرده باشی.
 در قلبت نسبت به هيچ مۆمنی کينه و عداوتی نباشد، و خود را از گناهی که مرتکب شده ای جدا ساز، تقوای الهی پيشه کن و بر خدا در سر و علنت توکل نما که "و من يتوکل علی الله فهو حسبه". زياد در باقيمانده ماه شعبان بگو "اللهم ان لم تکن غفرت لنا فيما مضی من شعبان فاغفر لنا فيما بقی" زيرا خداوند متعال به احترام اين ماه (رمضان) گروه هايی را از آتش جهنم آزاد می سازد.(وسائل 10/ 301)

 به قول آقای قرائتی هواپيما با هر بنزينی پرواز نميکند و نيازمند بنزين مخصوص است. اعمال عبادی ما هم با هر لقمه ای که انسان بخورد بالا نمی رود و برای به ثمر نشستن عبادات، نياز به غذای حلال و طاهر دارد

 روزه گرفتن در ماه شعبان
يکی از کارهايی که انسان را آماده حضور در ماه مبارک رمضان می کند، گرفتن روزه در آخرين روزهای ماه شعبان است. که نوعی به پيشواز رفتن اين ماه بزرگ محسوب می گردد.
 از رسول گرامی اسلام(صلی الله عليه و آله) سوال کردند که کدام روزه برتر است؟
 فرمودند: روزه شعبان در بزرگداشت رمضان. (السنن الکبری، ج 2، ص 503)
 امام صادق(عليه السلام) می فرمايند: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متصل نمايد، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پياپی را می نويسد.

 اصلاح غذا
يکی ديگر از اسباب آمادگی برای ماه مبارک رمضان اصلاح غذا می باشد، که اين امر مهم، در صورت غفلت، باعث از بين رفتن تمامی عبادات و اعمال ماه مبارک رمضان می گردد.
پيامبر خدا(صلی الله عليه و آله) فرمودند: روز قيامت، گروهی می آيند، در حالی که حسناتشان همچون کوه هاست، خداوند هيچ کدام را نمی پذيرد، سپس فرمان می رسد، که آنان را به خاطر نداشتن حسنات به آتش بيفکنند. سلمان پرسيد: ای پيامبر خدا، آنان چه افرادی هستند؟
 حضرت فرمودند: آنان، کسانی هستند که روزه گرفته، نماز خوانده و شب زنده داری کرده اند، ليکن هرگاه حرامی بر آنان عرضه می شده، بر آن می شتافتند.(در خوردن و آشاميدن، حلال و حرام را رعايت نمی کردند)
در روايتی رسول گرامی اسلام فرمودند: "العباده مع اکل الحرام کالبناء علی الرمل "
عبادت همراه با حرامخواری، مثل بنا ساختن بر شنزار است.(بحارالانوار، ج 103، ص 16)
 قبل از ورود به اين ماه که ماه بخشش و استغفار می باشد، بهتر است با بخشيدن ديگرانی که در حق ما ظلم و يا بی مهری روا داشته اند، خود را آماده پذيرايی از بخشش خداوند نماييم. اگر ما نمی توانيم از ديگران بگذريم و آنها را ببخشيم، چگونه از خداوند متعال توقع داريم که او ما را ببخشد
 سزاوار است به جهت آماده شده برای ماه مبارک رمضان، دقت در اموال و پول های به دست آمده و همچنين حسابرسی از اموال و پرداختن خمس، تا در اين ماه آنچه مصرف ميکنيم، پاک بوده و عبادات انجام شده در اين ماه را تباه نگرداند.
 دعاهای ورود به ماه مبارک رمضان
خواندن دعاهای ورود به ماه مبارک رمضان، (در کتب ادعيه، دعاهای زيادی برای ورود به ماه مبارک رمضان و زمان رويت هلال اين ماه وارد شده است) که توجه به متن اين دعاها و درخواست هايی که در اين دعاها از خداوند تبارک و تعالی می شود، به انسان يک حالت معنوی با نشاطی، برای ورود به اين ماه بزرگ را عنايت می کند.
 حلال نمودن ديگران
 قبل از ورود به اين ماه که ماه بخشش و استغفار می باشد، بهتر است با بخشيدن ديگرانی که در حق ما ظلم و يا بی مهری روا داشته اند، خود را آماده پذيرايی از بخشش خداوند نماييم. اگر ما نمی توانيم از ديگران بگذريم و آنها را ببخشيم، چگونه از خداوند متعال توقع داريم که او ما را ببخشد. به همين دليل يکی از کارهايی که برای ورود به ماه مبارک رمضان بايد انجام دهيم، بخشيدن ديگران و پاک نمودن دل از هر گونه کينه و دشمنی با ديگران است .
 داريوش عشقي
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبيان

 


مطالب مرتبط

نظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

چطوری جون دل :)

هر موضوعی که میخواهید رو در این قسمت بنویس مانند : پروفایل , آشپزی و...

تمام حقوق مطالب سایت برای مجله جادوی کلمات محفوظ میباشد